Cum poți digitaliza o carte funciară?

Sistemul de evidență al proprietăților este o bază de date pe care este fundamentată totalitatea informațiilor privitoare la imobilele intabulate. Fiecare imobil, care este intabulat, are în spate o serie de documentații care acoperă cele trei părți caracteristice unei cărți funciare, anume, partea tehnică, partea juridică și partea economică. Digitalizarea unei cărți funciare se face prin înglobarea într-un singur document a informațiilor esențiale care privesc imobilul de referință.  

Care sunt informațiile esențiale? Datele punctuale legate de suprafață, localizare, categoria de folosință, numele proprietarilor cu drept real, sarcinile înscrise și diferite observații. Fiecare informație are în spate o documentație cadastrală întocmită și înregistrată la cadastru pentru a constitui o bază în descrierea bunului imobil. Din acest motiv, toate documentațiile trebuie să fie păstrate în stare intactă în arhivă, pentru a se putea realiza înregistrarea datelor în sistemul digital. 

Ce se întâmplă cu documentațiile care lipsesc? Este un motiv pentru care digitalizarea nu se poate realiza, dar deja ți-am explicat acest lucru în articolul anterior.

Te întrebi ce poți să faci ca să ai o carte digitalizată? 

Actualizarea informațiilor este soluția. Orice imobil care a fost la un moment dat intabulat deține o carte funciară deja deschisă. Totuși datele, sau documentațiile cadastrale, dacă sunt absente sau în stare precară, împiedică conversia cărții în format electronic. Actualizarea datelor se realizează prin documentații cadastrale nou întocmite, prin parte de documentare și de măsurare. Documentația cadastrală de actualizare a datelor este întocmită de o firmă care activează în domeniul cadastrului sau de către o persoană fizică autorizată, ca mai apoi finalizarea procesului să se realizeze printr-o declarație notarială. Acest lucru se realizează individual de către proprietar la cerere, și nu din oficiu. Totuși, din oficiu se poate demara un proces de intabulare a imobilelor existente dintr-un UAT, iar acest proces se numește cadastru sistematic. 

Ai nevoie de Extras de Carte Funciară?
Nu știi Numărul de Carte Funciară? Identifică după adresă

Ce implică acest lucru? 

Îl putem considera un cadastru de la zero. Toate cărțile funciare sunt sistate, adică închise, ca prin cadastrul general la nivel de localitate, să fie deschise cărți funciare noi cu situația de la momentul desfășurării procesului. Legătura dintre cartea funciară veche și cea nouă se va păstra în continuare, prin mențiunea cărții funciare sistate în una dintre secțiunile noului document.

Atenție

Acest articol a fost redactat în data de 2022-05-26 și nu reprezintă un document oficial. Pentru informații oficiale și actualizate te rugăm să te adresezi Oficiului sau Biroului de care aparține imobilul tău. Cfunciara.ro nu își asumă eventualele greșeli sau întârzieri de actualizare a informației.

Articole Extras de Carte Funciară

Alte articole scrise de specialiștii noștri în legătură cu Extrasul de Carte Funciară. În cazul în care ai întrebări, nu ezita să folosești Formularul de Ajutor.

Suport clienți